Alla inlägg den 6 november 2020

Av Madeleine - 6 november 2020 06:24

Jag älskar frukost och försöker göra den nyttig och god.
Denna går hem hos hela familjen.

Recept frukostpaj

- 1 sött rött äpple
- 1 ägg
- 1 dl havregryn
- 1 dl mjölk
- 1 nypa salt
- 1 tsk bakpulver
- 1 tsk kanel
- ev flytande honung eller sirap

- vanilj yogurt eller vanilj kvarg

Vispa ihop ägg, salt, kanel och bakpulver. Råriv äpplet grovt med skalet och rör i med sked.

Slå i mjölk och havregryn och rör runt så allt blandas.

Häll upp i passande form, jag har en liten portionsform, ev ringla över lite honung eller sirap för knäckig yta (valfritt det är gott oavsett)

Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 30-35 minuter.

Serveras med vanilj yogurt eller vaniljkvarg.

Av Madeleine - 6 november 2020 06:10

Ett saftigt och gott bröd till frukost, mellis ellerkvällsfikan.
Ytterligare ett bröd som sonen Max älskar.

Recept Maxkakor

- 50g jäst
- 100g smör eller margarin
- 1 dl grädde (40%)
- 2 dl mjölk
- 2 dl vatten
- 2 ägg
- 3 msk sirap eller honung
- 1 msk salt
- 10 till 13 dl mjöl.

Smält smör/margarin och värm vatten, mjölk och grädde till 37 grader (fingervarmt)
Slå ner i degskålen och lös upp jästen.

Sedan i med resten av ingredienserna och arbeta ihop en fin kladdfri deg (jag kör i assisten 5 min)

Låt jäsa i 30-40 min

Häll ut degen på mjölad bänk/bakbord och knåda ut luftbubblor så degen blir smidig.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och tryck samt kavla ut degen på plåten, och dela den i lagom stora bitar.

Låt jäsa 30-40 min och starta ugnen på 225 grader.

Grädda sedan brödet i mitten av ugnen i ca 20-22 min.
Efter ca 10-15 min behöver man ev lägga över folie för att inte ytan ska bli bränd.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards