Direktlänk till inlägg 19 december 2020

Mycket saftiga kanelbullar i långpanna.

Av Madeleine - 19 december 2020 19:22

Testade att göra kanelbullar i långpanna, i kanel/smör fyllningen innehöll även philiadelpia ost ?

För att göra dessa goda kanelbullar behöver du följande.

200-225 grader i ca 20-22 min

Deg:
50g jäst
5 dl mjölk
150g smör/margarin (smält)
1,5 dl stösocker
1 tsk salt
1 msk kardemumma
1 ägg
12-14 dl vetemjöl


75g smält smör att pensla med.
Pärlsocker

Fyllning:
200g smör/margarin rumstemp
100g philiadelpia ist
4-5 msk kanel
1,5 msk vaniljsocker
1,5 dl strösocker

Sockerlag
3 dl strösocker
2 dl vatten

- smält smöret och häll i mjölken och värm till fingervarmt (37 grader)
Slå i degbunke och smula i jästen och rör tills den löst sig.

- knäck i ägget och tillsätt mjölet och arbeta ihop en smidig deg som släpper fint från bunken. Kör ca 5 min i maskin.

- låt jäsa i 20 minuter.

- vispa ihopp fyllningen och smält smöret, smörj bakplåten.

- ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lite lnnan du kavlar ut degen i samma storlek som plåten.

- bred på fyllningen i ett tjockt lager och vik sedan in 1/3 del från ena kortsidan och sedan från andra sidan så det kommer omlott.

- lyft över i långpannan och tryck ut degen så den täcker hela plåten.
Klipp lite random i hela degen och därefter penslar du med smöret och häller på pärlsockret.

- låt degen jäsa i 30 minuter, starta ugnen på 225 grader och gör sockerlagen.

- grädda i mitten av ugen i 20-22 minuter tills bullen har fin färg.

- direkt då du tar plåten ur ugnen, slå försiktigt sockerlagen över hela bullen och låt den svalna i plåten under bakduk.

- skär upp i lagom stora bitar du bullen är sval.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine - 12 december 2020 17:10

Testade att baka saffranbröd i långpanna idag och slå på en sockerlag då den togs ut ur ugnen! Wow säger jag bara, så saftig och god men framförallt enkel att göra. 225 grader 20-22 min 50g jäst 4 dl mjölk 1 dl grädde 150 gram smör (eller...

Av Madeleine - 10 december 2020 05:24

Då jag inte tål nötter eller mandel får jag oftast kämpa på med att göra om recept.Dessa mandelskorpor har jag bakat ett par år nu och dom får högsta betyg av dom som smakat ? 100g smör eller margarin1g saffran (2 pkt)2 ägg1,5 dl strösocker6 dl ...

Av Madeleine - 8 december 2020 04:35


Så gott och så enkelt att göra. Receptet nedan brukar bli 4 st brödkakor för mig då jag gillar bröden lite större. Dom håller sig även fina till dagen efter i en plastpåse och dom går bra att frysa. Recept: 50g smör eller margarin (rumsvarmt?...

Av Madeleine - 6 december 2020 19:22


Alltså dessa småkakor, så fantastisk goda att äta som dom är eller att doppa i glögg ? 125g smör eller margarin rumsvarmt250g vetemjöl125g strösocker1 tsk vanilj socker1 ägg1 ägg gula1 pkt saffranEv lite gul karamellfärgMortla saffran med lite s...

Av Madeleine - 3 december 2020 05:09


Efter provat olika recept av saffranbollar har jag känt att det saknas någoti dessa.Jag har provat lite fram och tillbaka för att hitta det perfekta receptet.Och det är nu gjort, dom smälter i munnen och har en härlig saffransmak ?? Tips, provsm...

Ovido - Quiz & Flashcards