Alla inlägg den 18 november 2020

Av Madeleine - 18 november 2020 09:18

Jag älskar att laborera med olika smaker på chokladbollar.
Nu närmar sig första advent och julen med stormsteg.
Så jag ville göra juliga chokladbollar.

Lidl har en fantastisk choklad med apelsin smak som jag gärna använder mig av.

Under bilden kommer receptet!

Jul chokladbollar

100g smör/margarin
100g choklad med apelsinsmak
90g florsocker (1,5 dl)
148-185g havregryn (4-5 dl)
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 apelsin
Kokos

Vispa smör och florsocker fluffigt, riv det yttre av aplsinskalet på ett järn och lägg i skålen och pressa sedan ut saften ut apelsinen ner i skålen, häll i kakao och vaniljsocker och vispa ihop.

Smält chokladen över vattenbad medans du vispar i havregrynen, låt detta ta tid så att havregrynen inte är i bitar längre.

När chokladen är smält och smeten är ordentligt ihopvispad tillsätter du chokladen och vispar ihop allt.

Låt sedan vila i kylskåp i 30-40 min.

Rulla bollar i valfri storlek, är det kladdigt går det lättare om du fuktar händerna i kallt vatten.

Rulla i kokos.

Smakar bäst kylskåpskalla.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards