Alla inlägg den 28 november 2020

Av Madeleine - 28 november 2020 20:51

Ser väl inte superaptitligt ut denna maträtt, en blandning av mac and cheese och lassange.

Försvinnande god blev den iallafall ?

500g köttfärs
1 gul lök
1 liten burk majs
1 påse tacomix

5 dl idealmakaroner

Ostsås
5-6 dl mjölk (mellan mjölk)
200g rivost 16% fett (eller mer)
4 msk vetemjöl
Salt
Pepparmix (eller svartpeppar)
Spiskummin


Hacka löken och stek köttfärsen med löken, tillsätt vatten och kryddmix när allt är ihopblandat tillsätt majsen och låt vattnet koka bort.

Ostsåsen (koka makaronerna under tiden)
Rör ut mjölet i lite mjölk och tillsätt resten av mjölken och koka upp och låt skjuda under omrörning, smaka av med kryddorna.
Dra av från värmen och rör i osten.

Blanda ihop köttfärs, makaroner och ostsåsen ordentligt i ungsfast form.

Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 10-15 min, tills fin färg.

Av Madeleine - 28 november 2020 08:40

Så gott och enkelt till frukost, lunch, mellis eller middag.

Jag utgår alltid från min fars recept:
2 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
Lite strösocker eller vaniljsocker.

Receptet ger ca 12 pannkakor eller en halv långpanna somungspannkaka (i lämplig form)

Oftast dubblar jag receptet och kör på spisens djupa långpanna.

Som variation kan jag:
* Ersätta 2 dl mjölk med ägg
* råriva 2 röda äpplen med skal ner i smeten, och då krydda med kanel.
* Tärna och steka bacon och sedan servera med lingonsylt.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards